Opłata planistyczna (część 1)

maj 15, 2019

Jednym ze skutków uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być wzrost wartości nieruchomości. Wówczas, w przypadku dokonania sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od zmiany lub uchwalenia miejscowego planu może dojść do wydania decyzji w przedmiocie naliczenia opłaty planistycznej. Naliczenie opłaty planistycznej reguluje art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Procedura ustalenia opłaty planistycznej

Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Procedura ustalania wysokości opłaty planistycznej wygląda w ten sposób, że na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu. Następnie na podstawie art. 37. ust 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę planistyczną w drodze decyzji administracyjnej, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości objętej planem. W tym miejscu należy zaznaczyć, że organ wydający decyzję nie jest związany ceną nieruchomości wskazaną w akcie notarialnym a ustalenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje na podstawie rynkowej wartości nieruchomości.

Kto dokonuje wyceny nieruchomości

Organ administracji nie jest jednak uprawniony do samodzielnego sporządzania wyceny i określania wartości nieruchomości, albowiem nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, nadto zgodnie z art. 37 ust. 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Z uwagi na fakt, że do naliczenia opłaty planistycznej konieczne jest obliczenie wartości nieruchomości, na podstawie art. 7 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, wartość tą obliczają rzeczoznawcy majątkowi.

Przyjęcie cen i zakres wyceny

Podstawową definicję wartości nieruchomości (ceny) reguluje z kolei art. 151 (ust. 1 – wartość rynkowa nieruchomości) ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym wartość rynkową nieruchomości stanowi szacunkowa kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej. Wobec powyższego należy przyjąć, że ceny nieruchomości przyjęte do wyceny powinny opierać się na obiektywnej zmianie wartości nieruchomości, a nie powinny być oceniane na podstawie ceny ustalonej przez strony w umowie sprzedaży. Różnica wartości nieruchomości ustalana dla potrzeb naliczenia renty planistycznej dotyczy zmiany wartości spowodowanej faktem uchwalania lub zmiany planu miejscowego. Określenie wartości cen nieruchomości dokonuje się na podstawie cen rynkowych a nie na podstawie samej ceny zawartej w umowie sprzedaży. Ponadto – co do zasady – niezależnie czy zbywamy całą nieruchomość czy tylko jej część, wartość przed i po uchwaleniu planu dotyczy wzrostu ceny całej nieruchomości. Jeżeli dokonujemy zbycia tylko części nieruchomości, to cenę należy we właściwy sposób wyliczyć i tak w odniesieniu do ceny całej nieruchomości.

O możliwości ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela nieruchomości, sposobie ustalania opłaty oraz odwołaniu od wydanej decyzji przeczytacie Państwo w części 2.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl Telefon: +48 61 666 37 60
 

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Dom bez pozwolenia do 70m2

W ramach Polskiego Ładu z dniem 3 stycznia 2022 r. wchodzą w życie przepisy wprowadzone ustawą z dnia 17 września 2021 r. o zmianie ustawy Prawo budowlane praz ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2021 r. poz. 1986), które umożliwią…

Odpowiedzialność geodety za błąd w sztuce

Projekt budowlany zawiera obligatoryjnie projekt zagospodarowania działki lub terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany. Projekt zagospodarowania działki lub terenu powinien być sporządzony na aktualnej mapie i zawierać: określenie granic działki lub terenu,…

Nowa ustawa deweloperska – istotne zmiany, wejście w życie

Nowa ustawa deweloperska uchwalona w dniu 20 maja 2021 r. ma na celu zwiększenie ochrony nabywców, w tym w większym stopniu ułatwić rezygnację z umów z deweloperami, a co za tym idzie – nakłada na deweloperów szereg nowych obowiązków.

Zmiana adresu Kancelarii TURCZA

BLOG Szanowni Państwo, Z przyjemnością zawiadamiamy o zmianie siedziby Kancelarii TURCZA, która już od najbliższego poniedziałku tj. 16 sierpnia br. będzie się mieściła przy ul. Grochowskiej 56 w Poznaniu. Kancelaria w związku ze stałym rozwojem oraz zwiększającą się...

Obowiązek składania deklaracji o źródłach ciepła i spalania paliw

Przedstawiamy kolejny alert prawny z zakresu prawa budowlanego. Tym razem przeczytają Państwo m.in. o obowiązku składania deklaracji o źródłach ciepła i spalania paliw we wszystkich rodzajach budynków. W dniu 1 lipca 2021 r. weszły w życie przepisy dotyczące…

Czy można na podstawie decyzji o warunkach zabudowy otrzymać ponownie decyzję o pozwoleniu na budowę?

BLOGZgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: „Ustawa”) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym...

Podmiot uprawniony do sprawowania nadzoru autorskiego na budowie

Aktualnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na jednoznaczną odpowiedź czy możliwym jest powierzenie sprawowania nadzoru autorskiego innej osobie niż autor projektu. Doktryna jak również orzecznictwo prezentuje dwa odmienne poglądy na temat możliwości powierzenia...

Trzecie wydanie magazynu nieruchomościowego „TRENDS Legal Magazine”

Najnowsze wydanie magazynu „TRENDS Legal Magazine” z serii prawa nieruchomości już dostępne. W bieżącym numerze znajdą Państwo artykuły poświęcone tematyce nieruchomościowo-inwestycyjnej napisane przez autorów z Irlandii, Luxemburga, Polski, Portugalii, Hiszpanii i...

Zakup nieruchomości biurowej w centrum Poznania

Mec. Marek Turcza wraz z działem nieruchomości Kancelarii doprowadził do udanego finału kolejną transakcję nieruchomościową. Reprezentowany przez Kancelarię klient zakupił obiekt biurowy zlokalizowany w centrum Poznania. Z uwagi na tajemnicę handlową nie ujawniamy...

Nowe wydanie magazynu nieruchomościowego „TRENDS Legal Magazine”

TRENDS Legal Magazine – Real Estate Law – najnowsze wydanie magazynu redagowanego przez Kancelarię we współpracy z Law Firm Network już dostępne do pobrania. W tym wydaniu przeczytać można o problemach architektów w Niemczech, wpływie lockdownu na rynek nieruchomości...

Kontakt

Formularz

Zgoda #1

Zgoda #2

1 + 9 =

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

Palacza Office Center | ul. Palacza 144, 60-278 Poznań

+48 61 666 37 60

kancelaria@turcza.com.pl