Opłata planistyczna (część 1)

Maj 15, 2019

Jednym ze skutków uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być wzrost wartości nieruchomości. Wówczas, w przypadku dokonania sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od zmiany lub uchwalenia miejscowego planu może dojść do wydania decyzji w przedmiocie naliczenia opłaty planistycznej. Naliczenie opłaty planistycznej reguluje art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Procedura ustalenia opłaty planistycznej

Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Procedura ustalania wysokości opłaty planistycznej wygląda w ten sposób, że na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu. Następnie na podstawie art. 37. ust 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę planistyczną w drodze decyzji administracyjnej, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości objętej planem. W tym miejscu należy zaznaczyć, że organ wydający decyzję nie jest związany ceną nieruchomości wskazaną w akcie notarialnym a ustalenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje na podstawie rynkowej wartości nieruchomości.

Kto dokonuje wyceny nieruchomości

Organ administracji nie jest jednak uprawniony do samodzielnego sporządzania wyceny i określania wartości nieruchomości, albowiem nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, nadto zgodnie z art. 37 ust. 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Z uwagi na fakt, że do naliczenia opłaty planistycznej konieczne jest obliczenie wartości nieruchomości, na podstawie art. 7 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, wartość tą obliczają rzeczoznawcy majątkowi.

Przyjęcie cen i zakres wyceny

Podstawową definicję wartości nieruchomości (ceny) reguluje z kolei art. 151 (ust. 1 – wartość rynkowa nieruchomości) ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym wartość rynkową nieruchomości stanowi szacunkowa kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej. Wobec powyższego należy przyjąć, że ceny nieruchomości przyjęte do wyceny powinny opierać się na obiektywnej zmianie wartości nieruchomości, a nie powinny być oceniane na podstawie ceny ustalonej przez strony w umowie sprzedaży. Różnica wartości nieruchomości ustalana dla potrzeb naliczenia renty planistycznej dotyczy zmiany wartości spowodowanej faktem uchwalania lub zmiany planu miejscowego. Określenie wartości cen nieruchomości dokonuje się na podstawie cen rynkowych a nie na podstawie samej ceny zawartej w umowie sprzedaży. Ponadto – co do zasady – niezależnie czy zbywamy całą nieruchomość czy tylko jej część, wartość przed i po uchwaleniu planu dotyczy wzrostu ceny całej nieruchomości. Jeżeli dokonujemy zbycia tylko części nieruchomości, to cenę należy we właściwy sposób wyliczyć i tak w odniesieniu do ceny całej nieruchomości.

O możliwości ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela nieruchomości, sposobie ustalania opłaty oraz odwołaniu od wydanej decyzji przeczytacie Państwo w części 2.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl Telefon: +48 61 666 37 60
 

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Obowiązek składania deklaracji o źródłach ciepła i spalania paliw

Przedstawiamy kolejny alert prawny z zakresu prawa budowlanego. Tym razem przeczytają Państwo m.in. o obowiązku składania deklaracji o źródłach ciepła i spalania paliw we wszystkich rodzajach budynków. W dniu 1 lipca 2021 r. weszły w życie przepisy dotyczące…

Czy można na podstawie decyzji o warunkach zabudowy otrzymać ponownie decyzję o pozwoleniu na budowę?

BLOGZgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (dalej: „Ustawa”) ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym...

Podmiot uprawniony do sprawowania nadzoru autorskiego na budowie

Aktualnie obowiązujące przepisy nie pozwalają na jednoznaczną odpowiedź czy możliwym jest powierzenie sprawowania nadzoru autorskiego innej osobie niż autor projektu. Doktryna jak również orzecznictwo prezentuje dwa odmienne poglądy na temat możliwości powierzenia...

Trzecie wydanie magazynu nieruchomościowego „TRENDS Legal Magazine”

Najnowsze wydanie magazynu „TRENDS Legal Magazine” z serii prawa nieruchomości już dostępne. W bieżącym numerze znajdą Państwo artykuły poświęcone tematyce nieruchomościowo-inwestycyjnej napisane przez autorów z Irlandii, Luxemburga, Polski, Portugalii, Hiszpanii i...

Zakup nieruchomości biurowej w centrum Poznania

Mec. Marek Turcza wraz z działem nieruchomości Kancelarii doprowadził do udanego finału kolejną transakcję nieruchomościową. Reprezentowany przez Kancelarię klient zakupił obiekt biurowy zlokalizowany w centrum Poznania. Z uwagi na tajemnicę handlową nie ujawniamy...

Nowe wydanie magazynu nieruchomościowego „TRENDS Legal Magazine”

TRENDS Legal Magazine – Real Estate Law – najnowsze wydanie magazynu redagowanego przez Kancelarię we współpracy z Law Firm Network już dostępne do pobrania. W tym wydaniu przeczytać można o problemach architektów w Niemczech, wpływie lockdownu na rynek nieruchomości...

Międzynarodowy Magazyn Prawa Nieruchomości „TRENDS Legal Magazine”

Oddajemy w Państwa ręce pierwszy numer kwartalnika „TRENDS Legal Magazine” – Real Estate Law. Został on przygotowany i opracowany przez naszą Kancelarię we współpracy z kancelariami prawnymi z 62. krajów świata (członków organizacji The Law Firm Network), które to...

Współpraca z kwartalnikiem “Deweloper&Marketing”

Kancelaria TURCZA nawiązała stałą współpracę z kwartalnikiem “Deweloper&Marketing”. Artykuły związane z prawem nieruchoości autorstwa naszych ekspertów publikowane są na łamach kwartalnika. W najnowszym wydaniu kwartalnika opublikowany został artykuł naszego...

Wzory umów z zakresu prawa nieruchomości dla portalu RYNEKPIERWOTNY.PL

Kancelaria TURCZA podjęła się przygotowania wzorów umów dla portalu rynekpierwotny.pl. Po prawej stronie dostępny jest bezpośredni link do pobrania paczki wzorów (PDF): wzór umowy najmu wzór umowy darowizny domu/mieszkania wzór umowy pełnomocnictwa do kupna...

Kancelaria TURCZA w “Dzienniku Gazecie Prawnej”

R. pr. Wojciech Gwóźdź, ekspert Kancelarii z zakresu prawa nieruchomości, udzielił dla Dziennika Gazety Prawnej wyczerpującego komentarza dotyczącego praktycznych problemów związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Artykuł wraz z...

Kontakt

Formularz

Zgoda #1

Zgoda #2

11 + 2 =

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

Palacza Office Center | ul. Palacza 144, 60-278 Poznań

+48 61 666 37 60

kancelaria@turcza.com.pl

0