ul. Grochowska 56, Poznań

Opłata planistyczna (część 1)

maj 15, 2019

Jednym ze skutków uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być wzrost wartości nieruchomości. Wówczas, w przypadku dokonania sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od zmiany lub uchwalenia miejscowego planu może dojść do wydania decyzji w przedmiocie naliczenia opłaty planistycznej. Naliczenie opłaty planistycznej reguluje art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Procedura ustalenia opłaty planistycznej

Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Procedura ustalania wysokości opłaty planistycznej wygląda w ten sposób, że na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu. Następnie na podstawie art. 37. ust 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę planistyczną w drodze decyzji administracyjnej, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości objętej planem. W tym miejscu należy zaznaczyć, że organ wydający decyzję nie jest związany ceną nieruchomości wskazaną w akcie notarialnym a ustalenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje na podstawie rynkowej wartości nieruchomości.

Kto dokonuje wyceny nieruchomości

Organ administracji nie jest jednak uprawniony do samodzielnego sporządzania wyceny i określania wartości nieruchomości, albowiem nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, nadto zgodnie z art. 37 ust. 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Z uwagi na fakt, że do naliczenia opłaty planistycznej konieczne jest obliczenie wartości nieruchomości, na podstawie art. 7 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, wartość tą obliczają rzeczoznawcy majątkowi.

Przyjęcie cen i zakres wyceny

Podstawową definicję wartości nieruchomości (ceny) reguluje z kolei art. 151 (ust. 1 – wartość rynkowa nieruchomości) ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym wartość rynkową nieruchomości stanowi szacunkowa kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej. Wobec powyższego należy przyjąć, że ceny nieruchomości przyjęte do wyceny powinny opierać się na obiektywnej zmianie wartości nieruchomości, a nie powinny być oceniane na podstawie ceny ustalonej przez strony w umowie sprzedaży. Różnica wartości nieruchomości ustalana dla potrzeb naliczenia renty planistycznej dotyczy zmiany wartości spowodowanej faktem uchwalania lub zmiany planu miejscowego. Określenie wartości cen nieruchomości dokonuje się na podstawie cen rynkowych a nie na podstawie samej ceny zawartej w umowie sprzedaży. Ponadto – co do zasady – niezależnie czy zbywamy całą nieruchomość czy tylko jej część, wartość przed i po uchwaleniu planu dotyczy wzrostu ceny całej nieruchomości. Jeżeli dokonujemy zbycia tylko części nieruchomości, to cenę należy we właściwy sposób wyliczyć i tak w odniesieniu do ceny całej nieruchomości.

O możliwości ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela nieruchomości, sposobie ustalania opłaty oraz odwołaniu od wydanej decyzji przeczytacie Państwo w części 2.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl Telefon: +48 61 666 37 60

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Najnowsza nowelizacja prawa budowlanego – duże zmiany dla deweloperów i wyższe koszty budownictwa wielorodzinnego

Nieruchomościowy blog prawny Kancelarii TURCZA Z dniem 1 sierpnia 2024 wchodzą dwie nowelizacje rozporządzeń dotyczących warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie oraz szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego. Początkowo zmiany...

Nowelizacja przepisów budowlanych – co się zmieni od sierpnia 2024?

Nieruchomościowy blog prawny Kancelarii TURCZA Nowelizacja przepisów dotyczących warunków technicznych dla budynków i ich usytuowania, wprowadzona przez Ministra Rozwoju i Technologii 27 października 2023 r., wchodzi w życie 1 sierpnia 2024 r. Choć pierwotnie miała...

Zmiany w projekcie budowlanym – liczenie powierzchni całkowitej i zabudowy po nowemu

Nieruchomościowy blog prawny Kancelarii TURCZA Z dniem 1 kwietnia weszły w życie zmiany dotyczące liczenia powierzchni całkowitej i zabudowy. Wraz z tą nowelizacją ustawodawca planował wprowadzić również obowiązek przeprowadzenia analizy akustycznej, jednakże...

Przeniesienie autorskich praw majątkowych do projektu architektonicznego a ich realna ochrona

BLOG Stworzony przez projektanta projekt stanowi utwór w rozumieniu ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych - dalej: „Ustawa”, który podlega ochronie z tytułu praw autorskich. Źródło: unsplash.comPrzedmiot umowy o przeniesienie praw...

Nowe rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie

Z dniem 1 kwietnia 2024 r. wejdą w życie nowe przepisy w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Nowe przepisy mają ograniczyć nadużycia deweloperów na rynku nieruchomości tzw. „patodeweloperka”.

Rząd ogłasza nowy program kredytowy w zamian bezpiecznego kredytu 2%

Ruszyły konsultacje projektu „Mieszkanie na start”, którego zadaniem będzie wspieracie kredytobiorców chcących kupić pierwsze mieszkanie. W 2024 r. przeznaczone zostanie na ten cel 500 mln zł. Program uruchomiony będzie od połowy tego roku.

Deweloperski Fundusz Gwarancyjny

Została uchwalona nowa ustawa deweloperska tj. ustawa o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Dowiedz się więcej!

Budowa wiaty bez administracyjnych formalności

W pierwszej kolejności wskazać należy, że w prawie budowlanym nie znajdziemy definicji „Wiaty”. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wspomniano: „Za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nie…

Zgłoszenie robót niewymagających pozwolenia na budowę a sprzeciw

Inwestycje niewymagające pozwolenia na budowę Nie zawsze koniecznym jest uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Niektóre inwestycje można wybudować na podstawie zgłoszenia z projektem budowlanym. Inwestycje, które można zrealizować po zgłoszeniu budowy z projektem…

Nowelizacja przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Z dniem 31 sierpnia 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowiąca kolejny etap eliminacji instytucji użytkowania wieczystego z polskiego systemu prawnego. Dowiedz się więcej!

Kontakt

Formularz

Zgoda #1

Zgoda #2

13 + 7 =

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

Palacza Office Center | ul. Palacza 144, 60-278 Poznań

+48 61 666 37 60

kancelaria@turcza.com.pl

[dsm_embed_google_map address=”Poznań, palacza 144″ _builder_version=”3.22.7″ min_height=”618px” custom_padding=”||3px|||” custom_margin=”44px|||||” /]