ul. Grochowska 56, Poznań

Opłata planistyczna (część 1)

maj 15, 2019

Jednym ze skutków uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być wzrost wartości nieruchomości. Wówczas, w przypadku dokonania sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od zmiany lub uchwalenia miejscowego planu może dojść do wydania decyzji w przedmiocie naliczenia opłaty planistycznej. Naliczenie opłaty planistycznej reguluje art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Procedura ustalenia opłaty planistycznej

Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Procedura ustalania wysokości opłaty planistycznej wygląda w ten sposób, że na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu. Następnie na podstawie art. 37. ust 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę planistyczną w drodze decyzji administracyjnej, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości objętej planem. W tym miejscu należy zaznaczyć, że organ wydający decyzję nie jest związany ceną nieruchomości wskazaną w akcie notarialnym a ustalenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje na podstawie rynkowej wartości nieruchomości.

Kto dokonuje wyceny nieruchomości

Organ administracji nie jest jednak uprawniony do samodzielnego sporządzania wyceny i określania wartości nieruchomości, albowiem nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, nadto zgodnie z art. 37 ust. 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Z uwagi na fakt, że do naliczenia opłaty planistycznej konieczne jest obliczenie wartości nieruchomości, na podstawie art. 7 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, wartość tą obliczają rzeczoznawcy majątkowi.

Przyjęcie cen i zakres wyceny

Podstawową definicję wartości nieruchomości (ceny) reguluje z kolei art. 151 (ust. 1 – wartość rynkowa nieruchomości) ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym wartość rynkową nieruchomości stanowi szacunkowa kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej. Wobec powyższego należy przyjąć, że ceny nieruchomości przyjęte do wyceny powinny opierać się na obiektywnej zmianie wartości nieruchomości, a nie powinny być oceniane na podstawie ceny ustalonej przez strony w umowie sprzedaży. Różnica wartości nieruchomości ustalana dla potrzeb naliczenia renty planistycznej dotyczy zmiany wartości spowodowanej faktem uchwalania lub zmiany planu miejscowego. Określenie wartości cen nieruchomości dokonuje się na podstawie cen rynkowych a nie na podstawie samej ceny zawartej w umowie sprzedaży. Ponadto – co do zasady – niezależnie czy zbywamy całą nieruchomość czy tylko jej część, wartość przed i po uchwaleniu planu dotyczy wzrostu ceny całej nieruchomości. Jeżeli dokonujemy zbycia tylko części nieruchomości, to cenę należy we właściwy sposób wyliczyć i tak w odniesieniu do ceny całej nieruchomości.

O możliwości ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela nieruchomości, sposobie ustalania opłaty oraz odwołaniu od wydanej decyzji przeczytacie Państwo w części 2.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl Telefon: +48 61 666 37 60

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Nabywanie nieruchomości inwestycyjnych przez cudzoziemców – co warto wiedzieć przed transakcją?

Czy wiesz, że Twoje pozwolenie na budowę może zostać unieważnione nawet po latach? Przeczytaj, w jakich sytuacjach organ administracyjny może stwierdzić jego nieważność i jakie to ma konsekwencje.

Przyczepy gastronomiczne w przestrzeni publicznej – kiedy stosujemy Prawo budowlane?

Przyczepy gastronomiczne a Prawo budowlane – sprawdź, kiedy wymagane jest pozwolenie lub zgłoszenie. Czy Twoja działalność jest zgodna z przepisami? Dowiedz się więcej!

Warunki zabudowy po nowemu – rewolucja w prawie budowlanym w 2026 roku

Decyzja o warunkach zabudowy to kluczowy dokument umożliwiający realizację inwestycji na terenach nieobjętych planem miejscowym. Jednak od 1 stycznia 2026 roku procedura jej uzyskania przejdzie znaczącą transformację. Skrócenie ważności decyzji do 5 lat, zastąpienie...

Stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę

Czy wiesz, że Twoje pozwolenie na budowę może zostać unieważnione nawet po latach? Przeczytaj, w jakich sytuacjach organ administracyjny może stwierdzić jego nieważność i jakie to ma konsekwencje.

Projekt ustawy o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe

Na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji zamieszczono informację o rozpoczęciu prac legislacyjnych nad ustawą o rozwiązaniach służących zwiększeniu dostępności gruntów pod budownictwo mieszkaniowe. Projekt ten w dniu 06.02.2025 r. trafił do uzgodnień...

Wygaśnięcie i uchylenie pozwolenia na budowę

Ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę może zostać wyeliminowana z obrotu prawnego nie tylko poprzez stwierdzenie jej nieważności, może też wygasnąć lub zostać uchylona.

Ustawa o zmianie ustawy – Prawo ochrony środowiska oraz niektórych innych ustaw, czyli czym jest miejski plan adaptacji

Nowelizacja przepisów dot. ochrony środowiska wprowadza szereg aktów prawnych w celu utworzenia miejskich planów adaptacji w dużych i średnich miastach, obowiązkowo i na jednolitych zasadach oraz których ustalenia będą uwzględnianie w planowaniu przestrzennym.

Obiekty zbiorowej ochrony w ustawie o ochronie ludności i obronie cywilnej

Nieruchomościowy blog prawny Kancelarii TURCZA W dniu 1 stycznia 2025 r. w życie weszły przepisy ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej („Ustawa”). Jak wskazano w uzasadnieniu do projektu Ustawy Celem regulacji jest podniesienie poziomu...

Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę, a poprzedzające ją decyzje

Przeniesienie decyzji o pozwoleniu na budowę (PNB) obejmuje przenoszenie praw i obowiązków administracyjnych inwestora. Decyzje środowiskowe mogą być przenoszone, natomiast konserwatorskie i zgody na wycinkę są nieprzenoszalne. Warto poznać przepisy, aby uniknąć problemów prawnych.

Przymiot strony w postępowaniu o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, która jest planowana na nieruchomości obciążonej

W postępowaniu o pozwolenie na budowę kluczowe jest prawidłowe ustalenie stron, w tym właścicieli nieruchomości władnących, jeśli obiekt oddziałuje na ich działki. Niewłaściwe ich określenie może skutkować uchyleniem decyzji lub opóźnieniami inwestycji.

Kontakt

Formularz

Zgoda #1

Zgoda #2

4 + 5 =

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

Palacza Office Center | ul. Palacza 144, 60-278 Poznań

+48 61 666 37 60

kancelaria@turcza.com.pl