Opłata planistyczna (część 2)

Maj 31, 2019

Sposób ustalenia opłaty planistycznej

Sposób naliczenia opłaty planistycznej w związku ze sprzedażą nieruchomości regulują przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W myśl przepisu art. 37.1. ustawy, wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, o której mowa w art. 36 ust. 4, ustala się na dzień jej sprzedaży. Obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem. Należy również wspomnieć, że na podstawie art. 87.3a ustawy – jeżeli uchwalenie planu miejscowego nastąpiło po dniu 31 grudnia 2003 r. w związku z utratą mocy przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony przed dniem 1 stycznia 1995 r., przepisu art. 37 ust. 1 zdanie drugie niniejszej ustawy, w odniesieniu do wzrostu wartości nieruchomości, nie stosuje się, o ile wartość nieruchomości określona przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu ustalonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r. jest większa, niż wartość nieruchomości określona przy uwzględnieniu faktycznego sposobu jej wykorzystywania po utracie mocy tego planu. W takim przypadku wzrost wartości nieruchomości, o którym mowa w art. 36 ust. 4 niniejszej ustawy, stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu planu miejscowego a jej wartością określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu ustalonego w planie miejscowym uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r.

Ustalenie opłaty planistycznej na wniosek właściciela

Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej zbyciem może żądać od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty planistycznej. Z powyższego przepisu wynika, że właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeszcze przed zbyciem nieruchomości jest uprawniony do złożenia wniosku o ustalenie wysokości opłaty planistycznej. Decyzja taka ma co do zasady charakter wstępny, albowiem różni się od decyzji wydanej już po zbyciu nieruchomości. Przyjmuje się, że co do zasady decyzja taka nie może być egzekwowana, albowiem nie doszło jeszcze do zbycia nieruchomości (tym samym nie ma podstawy do jej wyegzekwowania).

Skutki ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela

Wydanie decyzji pozwala właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wstępnie określić wysokość opłaty przed transakcją. Zaznaczyć jednak należy, że wydanie decyzji na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego zazwyczaj wiąże się z koniecznością dokonania zapłaty za sporządzony operat szacunkowy. Najczęściej (chociaż nie jest to regułą) po złożeniu wniosku organ wzywa do uiszczenia opłaty za sporządzony operat szacunkowy, albowiem opłata planistyczna nie jest jeszcze wymagalna i możliwa do egzekwowalna, wobec czego określenie opłaty planistycznej przed dniem sprzedaży nieruchomości nie leży w interesie organu (pomimo tego organ musi ponieść koszty sporządzenia operatu szacunkowego nieruchomości). Wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie ustalenia wysokości renty planistycznej nie obliguje właściciela lub użytkownika wieczystego do sprzedaży nieruchomości. Opłata stanie się wymagalna jedynie w przypadku zbycia nieruchomości. Nadto właściciel zawsze może ,,przeczekać’’ 5-letniego terminu, w którego okresie opłata (w przypadku zbycia nieruchomości) zostałaby naliczona.

Odwołanie od decyzji ustanawiającej opłatę planistyczną

Od decyzji administracyjnej w sprawie ustalenia renty planistycznej przysługuje odwołanie wnoszone terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie wnoszone jest do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu wydającego decyzję. Składając odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy podnieść wszystkie merytoryczne zarzuty, wskazując, jakich dokładnie uchybień dopuścił się organ wydający decyzję oraz uzasadnić jaki wpływ miały te uchybienia na treść wydanej decyzji.

Warto wspomnieć, że cena wskazana w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości nie jest podstawą do obliczenia renty planistycznej. Okoliczność, że notariusz wysyła odpis aktu notarialnego do urzędu stanowi jedynie podstawę do formalnego rozpoczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie ustalenia renty planistycznej. Urząd nie jest związany ceną wskazaną w akcie notarialnym a obliczenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje (na podstawie cen rynkowych) każdorazowo rzeczoznawca majątkowy w odniesieniu do całej nieruchomości ze stanu z dnia sprzedaży. Wobec powyższego, składając odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy wskazać, jakich dokładnie uchybień dopuścił się biegły podczas dokonywania wyceny nieruchomości oraz w jaki sposób błędy te wpłynęły na określenie wzrostu wartości nieruchomości.

Każdorazowo należy pamiętać, że korzystając z drogi odwoławczej zobligowani jesteśmy do zachowania wymogów formalnych odwołania, które należy odpowiednio uzasadnić oraz precyzyjnie wskazać zakres zaskarżenia. Praktyka pokazuje, że możliwość skorzystania z drogi odwoławczej bardzo często jest korzystnym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie zapłaty zawyżonej opłaty lub nawet całkowite uchylenie decyzji administracyjnej.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl
Telefon: +48 61 666 37 60
 

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Trzecie wydanie magazynu nieruchomościowego „TRENDS Legal Magazine”

Najnowsze wydanie magazynu „TRENDS Legal Magazine” z serii prawa nieruchomości już dostępne. W bieżącym numerze znajdą Państwo artykuły poświęcone tematyce nieruchomościowo-inwestycyjnej napisane przez autorów z Irlandii, Luxemburga, Polski, Portugalii, Hiszpanii i...

Zakup nieruchomości biurowej w centrum Poznania

Mec. Marek Turcza wraz z działem nieruchomości Kancelarii doprowadził do udanego finału kolejną transakcję nieruchomościową. Reprezentowany przez Kancelarię klient zakupił obiekt biurowy zlokalizowany w centrum Poznania. Z uwagi na tajemnicę handlową nie ujawniamy...

Nowe wydanie magazynu nieruchomościowego „TRENDS Legal Magazine”

TRENDS Legal Magazine – Real Estate Law – najnowsze wydanie magazynu redagowanego przez Kancelarię we współpracy z Law Firm Network już dostępne do pobrania. W tym wydaniu przeczytać można o problemach architektów w Niemczech, wpływie lockdownu na rynek nieruchomości...

Międzynarodowy Magazyn Prawa Nieruchomości „TRENDS Legal Magazine”

Oddajemy w Państwa ręce pierwszy numer kwartalnika „TRENDS Legal Magazine” – Real Estate Law. Został on przygotowany i opracowany przez naszą Kancelarię we współpracy z kancelariami prawnymi z 62. krajów świata (członków organizacji The Law Firm Network), które to...

Współpraca z kwartalnikiem “Deweloper&Marketing”

Kancelaria TURCZA nawiązała stałą współpracę z kwartalnikiem “Deweloper&Marketing”. Artykuły związane z prawem nieruchoości autorstwa naszych ekspertów publikowane są na łamach kwartalnika. W najnowszym wydaniu kwartalnika opublikowany został artykuł naszego...

Wzory umów z zakresu prawa nieruchomości dla portalu RYNEKPIERWOTNY.PL

Kancelaria TURCZA podjęła się przygotowania wzorów umów dla portalu rynekpierwotny.pl. Po prawej stronie dostępny jest bezpośredni link do pobrania paczki wzorów (PDF): wzór umowy najmu wzór umowy darowizny domu/mieszkania wzór umowy pełnomocnictwa do kupna...

Kancelaria TURCZA w “Dzienniku Gazecie Prawnej”

R. pr. Wojciech Gwóźdź, ekspert Kancelarii z zakresu prawa nieruchomości, udzielił dla Dziennika Gazety Prawnej wyczerpującego komentarza dotyczącego praktycznych problemów związanych z przekształceniem prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Artykuł wraz z...

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Prawa budowlanego

W dniu 17 grudnia 2019 roku Rada Ministrów po raz kolejny przyjęła projekt ustawy mającej w dość istotny sposób znowelizować przepisy Prawa budowlanego [obecnie jako projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo budowlane oraz niektórych innych ustaw (projekt nr UD 16]....

Grupa Prawna Polskiej Izby Firm Szkoleniowych

W piątek 27 września 2019 roku w Krakowie odbyło się szkolenie organizowane przez Polski Związek Firm Deweloperskich w ramach grupy prawnej, w którym uczestniczył, dla odmiany jako słuchacz, przedstawiciel Kancelarii – radca prawny Wojciech Gwóźdź. Szkolenie...

Konsekwencje przekształcenia prawa użytkowania wieczystego dla realizacji inwestycji na nieruchomościach objętych przekształceniem – wybrane zagadnienia

Aktualny i ważki temat jakim jest uwłaszczenie gruntów przeznaczonych na cele mieszkaniowe budzi w praktyce wiele wątpliwości. Z uwagi na krótki okres obowiązywania ustawy, kilkukrotne jej nowelizacje – dokonywane zresztą wskutek zaistniałych wątpliwości wynikłych w...

Kontakt

Formularz

Zgoda #1

Zgoda #2

8 + 7 =

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

Palacza Office Center | ul. Palacza 144, 60-278 Poznań

+48 61 666 37 60

kancelaria@turcza.com.pl

Biuro

TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

ul. Palacza 144
60-278 Poznań

Telefon: +48 61 666 37 60 | +48 607 990 838
E-mail: info@inlegal.pl|kancelaria@turcza.com.pl

Godziny otwarcia: od pon do pt – 8.30-16.30

O nas

Dostarczamy nowoczesne rozwiązania szkoleniowo-doradcze z zakresu szeroko pojętego prawa i tematyki prawnej. Zapewniamy dostęp do najwyższej jakości usług dopasowanych do potrzeb Klientów.

Zapraszamy również na stronę internetową Kancelarii: turcza.com.pl

Copyright © 2019 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.