Opłata planistyczna (część 2)

maj 31, 2019

Sposób ustalenia opłaty planistycznej

Sposób naliczenia opłaty planistycznej w związku ze sprzedażą nieruchomości regulują przepisy ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W myśl przepisu art. 37.1. ustawy, wysokość opłaty z tytułu wzrostu wartości nieruchomości, o której mowa w art. 36 ust. 4, ustala się na dzień jej sprzedaży. Obniżenie oraz wzrost wartości nieruchomości stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu lub zmianie planu miejscowego a jej wartością, określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu, obowiązującego przed zmianą tego planu, lub faktycznego sposobu wykorzystywania nieruchomości przed jego uchwaleniem. Należy również wspomnieć, że na podstawie art. 87.3a ustawy – jeżeli uchwalenie planu miejscowego nastąpiło po dniu 31 grudnia 2003 r. w związku z utratą mocy przez miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego uchwalony przed dniem 1 stycznia 1995 r., przepisu art. 37 ust. 1 zdanie drugie niniejszej ustawy, w odniesieniu do wzrostu wartości nieruchomości, nie stosuje się, o ile wartość nieruchomości określona przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu ustalonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r. jest większa, niż wartość nieruchomości określona przy uwzględnieniu faktycznego sposobu jej wykorzystywania po utracie mocy tego planu. W takim przypadku wzrost wartości nieruchomości, o którym mowa w art. 36 ust. 4 niniejszej ustawy, stanowi różnicę między wartością nieruchomości określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu obowiązującego po uchwaleniu planu miejscowego a jej wartością określoną przy uwzględnieniu przeznaczenia terenu ustalonego w planie miejscowym uchwalonym przed dniem 1 stycznia 1995 r.

Ustalenie opłaty planistycznej na wniosek właściciela

Zgodnie z art. 37 ust. 7 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą planu miejscowego, przed jej zbyciem może żądać od wójta, burmistrza albo prezydenta miasta ustalenia, w drodze decyzji, wysokości opłaty planistycznej. Z powyższego przepisu wynika, że właściciel albo użytkownik wieczysty nieruchomości, której wartość wzrosła w związku z uchwaleniem lub zmianą miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jeszcze przed zbyciem nieruchomości jest uprawniony do złożenia wniosku o ustalenie wysokości opłaty planistycznej. Decyzja taka ma co do zasady charakter wstępny, albowiem różni się od decyzji wydanej już po zbyciu nieruchomości. Przyjmuje się, że co do zasady decyzja taka nie może być egzekwowana, albowiem nie doszło jeszcze do zbycia nieruchomości (tym samym nie ma podstawy do jej wyegzekwowania).

Skutki ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela

Wydanie decyzji pozwala właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu wstępnie określić wysokość opłaty przed transakcją. Zaznaczyć jednak należy, że wydanie decyzji na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego zazwyczaj wiąże się z koniecznością dokonania zapłaty za sporządzony operat szacunkowy. Najczęściej (chociaż nie jest to regułą) po złożeniu wniosku organ wzywa do uiszczenia opłaty za sporządzony operat szacunkowy, albowiem opłata planistyczna nie jest jeszcze wymagalna i możliwa do egzekwowalna, wobec czego określenie opłaty planistycznej przed dniem sprzedaży nieruchomości nie leży w interesie organu (pomimo tego organ musi ponieść koszty sporządzenia operatu szacunkowego nieruchomości). Wystąpienie z wnioskiem o wydanie decyzji w przedmiocie ustalenia wysokości renty planistycznej nie obliguje właściciela lub użytkownika wieczystego do sprzedaży nieruchomości. Opłata stanie się wymagalna jedynie w przypadku zbycia nieruchomości. Nadto właściciel zawsze może ,,przeczekać’’ 5-letniego terminu, w którego okresie opłata (w przypadku zbycia nieruchomości) zostałaby naliczona.

Odwołanie od decyzji ustanawiającej opłatę planistyczną

Od decyzji administracyjnej w sprawie ustalenia renty planistycznej przysługuje odwołanie wnoszone terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Odwołanie wnoszone jest do Samorządowego Kolegium Odwoławczego za pośrednictwem organu wydającego decyzję. Składając odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy podnieść wszystkie merytoryczne zarzuty, wskazując, jakich dokładnie uchybień dopuścił się organ wydający decyzję oraz uzasadnić jaki wpływ miały te uchybienia na treść wydanej decyzji.

Warto wspomnieć, że cena wskazana w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości nie jest podstawą do obliczenia renty planistycznej. Okoliczność, że notariusz wysyła odpis aktu notarialnego do urzędu stanowi jedynie podstawę do formalnego rozpoczęcia postępowania administracyjnego w przedmiocie ustalenia renty planistycznej. Urząd nie jest związany ceną wskazaną w akcie notarialnym a obliczenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje (na podstawie cen rynkowych) każdorazowo rzeczoznawca majątkowy w odniesieniu do całej nieruchomości ze stanu z dnia sprzedaży. Wobec powyższego, składając odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego należy wskazać, jakich dokładnie uchybień dopuścił się biegły podczas dokonywania wyceny nieruchomości oraz w jaki sposób błędy te wpłynęły na określenie wzrostu wartości nieruchomości.

Każdorazowo należy pamiętać, że korzystając z drogi odwoławczej zobligowani jesteśmy do zachowania wymogów formalnych odwołania, które należy odpowiednio uzasadnić oraz precyzyjnie wskazać zakres zaskarżenia. Praktyka pokazuje, że możliwość skorzystania z drogi odwoławczej bardzo często jest korzystnym rozwiązaniem pozwalającym na uniknięcie zapłaty zawyżonej opłaty lub nawet całkowite uchylenie decyzji administracyjnej.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl
Telefon: +48 61 666 37 60

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Budowa wiaty bez administracyjnych formalności

W pierwszej kolejności wskazać należy, że w prawie budowlanym nie znajdziemy definicji „Wiaty”. W Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wspomniano: „Za szczególny rodzaj budynku uważa się wiatę, która stanowi pomieszczenie naziemne, nie…

Zgłoszenie robót niewymagających pozwolenia na budowę a sprzeciw

Inwestycje niewymagające pozwolenia na budowę Nie zawsze koniecznym jest uzyskiwanie pozwolenia na budowę. Niektóre inwestycje można wybudować na podstawie zgłoszenia z projektem budowlanym. Inwestycje, które można zrealizować po zgłoszeniu budowy z projektem…

Nowelizacja przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności

Z dniem 31 sierpnia 2023 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o gospodarce nieruchomościami, stanowiąca kolejny etap eliminacji instytucji użytkowania wieczystego z polskiego systemu prawnego. Dowiedz się więcej!

Nowelizacja Prawa budowlanego – stan na wrzesień 2023

W dniu 17 sierpnia 2023 r. Sejm uchwalił ustawę o zasadach udzielania przez Skarb Państwa gwarancji za zobowiązania Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego. Ustawa ta choć nie związana z procesem budowlanym zawiera szereg zapisów nowelizujących ustawę Prawo budowlane.

Zezwolenie na nabycie nieruchomości przez cudzoziemca

Jeśli cudzoziemiec lub nabywana przez niego nieruchomość nie spełnia wymogów pozwalających na nabycie nieruchomości bez zezwolenia, umowa dotycząca nabycia nieruchomości będzie bezwzględnie nieważna. Dowiedz się więcej!

Elektroniczny dziennik budowy

Dziennik budowy to najważniejszy dokument na budowie. Musi być prowadzony w określony sposób i przechowywany w bezpiecznym miejscu, ponieważ jest to dokument urzędowy. W dzienniku budowy rejestruje się przebieg robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności…

O sztuce budowlanej w praktyce sporów sądowych

BLOG PRAWNY Pojęcia sztuki budowlanej nikt do końca nie rozumie, razem z prawnikami na czele. A rzecz jest na tyle ważka, że od jej oceny nierzadko ważą się losy wielomilionowych sporów. Wyjaśnijmy, że znajdzie się szereg światłych specjalistów, którzy będą potrafili...

Ograniczenia cesji umów rezerwacyjnych i deweloperskich

W lipcu 2023 r. zostały wprowadzone przepisy na mocy których znacząco ograniczono możliwość dokonywania cesji praw z umów rezerwacyjnych oraz developerskich. Umowa rezerwacyjna Zgodnie z nowymi przepisami, umowa przeniesienia (cesji) na osobę trzecią…

Kolejne zmiany w ustawie Prawo budowlane (czerwiec 2023)

W dniu 03.06.2023 r. weszły w życie przepisy nowelizujące ustawę z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane wprowadzone ustawą z dnia 9 maja 2023 r. o zmianie ustawy o gospodarowaniu nieruchomościami rolnymi Skarbu Państwa, ustawy – Prawo budowlane oraz ustawy o transporcie kolejowym.

WAŻNE – Umowa najmu mieszkania tylko ze świadectwem energetycznym

W dniu 28 kwietnia 2023 r. weszła w życie zmiana ustawy o charakterystyce energetycznej. Zgodnie z nowymi regulacjami wynajmujący mieszkanie będzie miał obowiązek przekazać najemcy świadectwo charakterystyki energetycznej, a brak tego świadectwa będzie…

Formularz kontaktowy

    Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-347), ul. Grochowska 56, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

    TURCZA Kancelaria Radców Prawnych

    ul. Grochowska 56, 60-347 Poznań

    +48 61 666 37 60

    kancelaria@turcza.com.pl

    O nas

    Dzięki opiece prawnej świadczonej przez TURCZA Kancelarię Radców Prawnych mogą Państwo skupić się wyłącznie na swoim biznesie. My zapewnimy narzędzia i wsparcie doświadczonych prawników, aby był on jak najbardziej efektywny. Zapraszamy do współpracy.

    Zapraszamy również na stronę internetową Kancelarii: turcza.com.pl

    Copyright © 2023 TURCZA Kancelaria Radców Prawnych. All rights reserved.