ul. Grochowska 56, Poznań

Przyczepy gastronomiczne w przestrzeni publicznej – kiedy stosujemy Prawo budowlane?

Data publikacji artykułu: 8/05/2025
Działalność gastronomiczna prowadzona z wykorzystaniem przyczep, stolików czy parasoli w przestrzeni publicznej nie zawsze wymaga stosowania przepisów ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 725 ze zm.). W wielu przypadkach wystarczające jest uzyskanie zgody zarządcy terenu na zajęcie pasa drogowego lub innego miejsca publicznego – bez konieczności przeprowadzania procedur budowlanych. Jednak w określonych sytuacjach, np. przy dłuższym użytkowaniu lub zastosowaniu elementów trwale związanych z gruntem, mogą pojawić się obowiązki wynikające z prawa budowlanego.
Przyczepy gastronomiczne w przestrzeni publicznej  3

Źródło: unsplash.com

Tymczasowy obiekt budowlany – definicja ustawowa

Zgodnie z art. 3 pkt 5 Prawa budowlanego, tymczasowy obiekt budowlany to obiekt:
• przeznaczony do czasowego użytkowania (krótszego niż jego trwałość techniczna),
• przewidziany do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki,
• niepołączony trwale z gruntem, np. kioski, pawilony, namioty, barakowozy, obiekty kontenerowe.

O tym, czy dany obiekt można uznać za tymczasowy, decydują jego cechy techniczne i funkcjonalne – a nie tylko sposób posadowienia. Obiekt musi jednak spełniać kryteria definicji obiektu budowlanego z art. 3 pkt 1 u.p.b., czyli być budynkiem, budowlą lub obiektem małej architektury, wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi.

Czy przyczepa gastronomiczna to obiekt budowlany?

W ocenie Głównego Urzędu Nadzoru Budowlanego (GUNB), przyczepy gastronomiczne ustawione na kołach lub podpórkach mogą być traktowane jako tymczasowe obiekty budowlane – pod warunkiem, że:

• są wyposażone w instalacje (np. wodno-kanalizacyjne, elektryczne) podłączone do zewnętrznych źródeł,
• nie są zarejestrowane jako pojazdy.

Stanowisko to znajduje potwierdzenie również w orzecznictwie. Przykładowo, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 29 marca 1984 r. (SA/Gd 190/84) uznał barakowóz za tymczasowy obiekt budowlany – niezależnie od tego, czy był osadzony na stałej podstawie, czy na kołach. Z kolei przyczepy bez podłączeń do mediów lub zarejestrowane jako pojazdy, nie mieszczą się w definicji tymczasowego obiektu budowlanego i nie podlegają przepisom prawa budowlanego.

Zgłoszenie czy pozwolenie na budowę? Zmiana terminu z 120 na 180 dni

W przypadku uznania przyczepy gastronomicznej za tymczasowy obiekt budowlany, zastosowanie mają przepisy art. 29 ust. 1 pkt 12 oraz art. 30 ust. 1 pkt 1 u.p.b. Obecnie obowiązujący termin graniczny dla ustawienia takiego obiektu bez pozwolenia to 180 dni. Jeśli planowane użytkowanie ma trwać:

• do 180 dni – wystarczające jest zgłoszenie do organu administracji architektoniczno-budowlanej,
• powyżej 180 dni – wymagane jest uzyskanie pozwolenia na budowę.

W przypadku złożenia takiego wniosku do czasu zakończenia postępowania o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, inwestor nie musi rozbierać lub przenosić w inne miejsce takiego tymczasowego obiektu budowlanego. Nie ma również potrzeby przerywania jego użytkowania do czasu uzyskania pozwolenia na budowę.

Po uzyskaniu pozwolenia na budowę nie trzeba rozpoczynać procedury związanej z przystąpieniem do użytkowania. Skoro nie będą prowadzone żadne roboty budowlane to w przypadku takich obiektów nie będzie również konieczności: zawiadamiania o terminie rozpoczęcia robót budowlanych, zakładania dziennika budowy, czy ustanawiania kierownika budowy. Należy pamiętać, że art. 37a nie dotyczy wszystkich tymczasowych obiektów budowlanych a jedynie tych wymienionych powyżej. W rezultacie jedynie w przypadku tej grupy obiektów tymczasowych realizowanych na zgłoszenia, a następnie dla których uzyskano pozwolenie na budowę nie będzie konieczności zawiadomienia o zakończeniu budowy.

Ocena indywidualna należy do organu

Ostateczna kwalifikacja obiektu – jako tymczasowego, podlegającego przepisom prawa budowlanego – zależy od konkretnego stanu faktycznego. Kompetencje w tym zakresie przysługują właściwym organom administracji architektoniczno-budowlanej oraz nadzoru budowlanego. To one dokonują oceny, czy zgłoszenie lub pozwolenie jest wymagane, biorąc pod uwagę m.in. wyposażenie, sposób użytkowania oraz czas ustawienia przyczepy.

Łukasz Kwaśnik

Łukasz Kwaśnik

Radca Prawny

Email: kancelaria@turcza.com.pl
Telefon: +48 61 666 37 60

Mec. Kwaśnik specjalizuje się w sprawach związanych z procesem inwestycyjno-budowlanym oraz sprawami związanych z gospodarką nieruchomości, prawem kontraktowym oraz prawem handlowym.

Kontakt

Pytania? Z chęcią pomożemy!

Biuro

ul. Grochowska 56
60 – 347 Poznań

Dostępność

Pon-Pt 8:00-17:00

Telefon

+48 61 666 37 60

E-mail

kancelaria@turcza.com.pl

Formularz kontaktowy