ul. Grochowska 56, Poznań

Kolejna nowelizacja prawa budowalnego – co zakładają planowane zmiany?

Data publikacji artykułu: 30/06/2025
W dniu 17 czerwca 2025 r. rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane, przedstawionym po raz pierwszy w lutym 2024 r., a 9 czerwca 2025 r. został przekazany do Sejmu, a 23 czerwca skierowano go do pierwszego czytania w komisjach sejmowych (druk nr 1379). Tym samym wreszcie przyspieszyły prace nad długo zapowiadaną, kolejną nowelizacją prawa budowlanego, warto zatem przyjrzeć się projektowi ustawy.
Rząd przedłuża termin na przygotowanie planów ogólnych

Źródło: unsplash.com

Nowelizacja przewiduje zmiany w definicjach objętych art. 3 ustawy, które mają na celu uporządkowanie terminologii używanej w różnych aktach prawnych, także na potrzeby przygotowania do wydania nowego rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Projekt wprowadza między innymi definicje budynku mieszkalnego wielorodzinnego, której dotąd nie było, a pojęcie to rozumiano a contrario do zdefiniowanego ustawowo pojęcia budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Dla deweloperów istotne może okazać się zdefiniowanie w prawie budowlanym pojęcia budynku zamieszkania zbiorowego. Jak na razie pojęcie to zdefiniowane jest w rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, a projekt nowelizacji prawa budowlanego zakłada nie tylko przeniesienie tej definicji do ustawy, ale też jej zmianę polegającą na poszerzeniu ja o „hotel apartamentowy”, co ma wykluczyć wątpliwości interpretacyjne co do tego, jaką kategorią budynków są tzw. „aparthotele” i wykluczenie możliwości zakwalifikowania ich jako budynki mieszkalne. Nowością jest też definicja wiaty, wskazująca, że jest to budowla nie w pełni wydzielona z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych, która jest trwale związana z gruntem oraz posiada fundamenty i dach.

Projektowana zmiana art. 9 prawa budowlanego ma ułatwić uzyskanie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych określonych w wyżej przywołanym rozporządzeniu. Zmiana w art. 9 ust. 3 pkt 3 zakłada odejście od zasady, że każda zgoda na odstępstwo wymaga zaproponowania rozwiązania zamiennego. Zgodnie z ze znowelizowanym przepisem obligatoryjnym elementem wniosku o taką zgodę ma być propozycja rozwiązań zamiennych, jeżeli istnieją możliwości techniczne; w uzasadnieniu nowelizacji wskazano, że brak technicznej możliwości może wynikać np. z braku miejsca na działce budowlanej. Nowelizacja zakłada także dodanie w art. 9 ust. 7 i 8, zgodnie z którymi w przypadku przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania istniejących obiektów budowlanych rozwiązania zamienne, przy zachowaniu zasady, że ich zastosowanie nie może mieć negatywnych skutków m.in. dla środowiska i powodować zagrożenia dla życia ludzi, można w określonych przypadkach stosować bez uzyskania zgody na odstępstwo wydawanej  przez organ administracji architektoniczno-budowlanej po uzyskaniu upoważnienia właściwego ministra. Dotyczyć to ma odstępstw w zakresie ochrony:

– higieniczno-sanitarnej, które będzie można stosować na podstawie zgody państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego;

– środowiska – stosowanych na podstawie pozytywnej opinii właściwego terenowo inspektora ochrony środowiska,

– bezpieczeństwa i higieny pracy – stosowanych na podstawie zgody właściwego państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego, wydanej w porozumieniu z właściwym okręgowym inspektorem pracy.

Nowelizacja proponuje także rozszerzenie katalogu inwestycji budowlanych niewymagających decyzji o pozwoleniu na budowę, a wymagających jedynie dokonania zgłoszenia, o jakim mowa w rat. 30 prawa budowalnego, m.in. o:

– wolnostojące, maksymalnie dwukondygnacyjne budynki użyteczności publicznej o powierzchni użytkowej nie większej niż 200 m2, których obszar oddziaływania mieści się na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

– wolnostojące przydomowe budowle ochronne o powierzchni użytkowej do 35 m2 przeznaczonych do ochrony użytkowników budynku mieszkalnego jednorodzinnego, wraz z instalacjami i przyłączami niezbędnymi do ich użytkowania, których obszar oddziaływania mieści się w całości na działce lub działkach, na których zostały zaprojektowane;

– kontenery telekomunikacyjne o parametrach wskazanych w ustawie;

– stacje ładowania, w rozumieniu art. 2 pkt 27 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych;

– bezodpływowe zbiorniki na wody opadowe lub roztopowe o łącznej pojemności większej niż 5 m3 i nie większej niż 15 m3, a w stosunku do zbiorników związanych z produkcją rolną i uzupełniających zabudowę zagrodową w ramach istniejącej działki siedliskowej – o pojemności nie większej niż 30 m3.

Nowelizacja przewiduje, że pozwolenia na budowę ani zgłoszeni nie ma wymagać budowa m.in.:

– niezadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy nie większej niż 35 m2 ani zadaszonych przydomowych tarasów naziemnych o powierzchni zabudowy tarasu nie większej niż 35 m2 oraz o powierzchni dachu nie większej niż 35 m2,

– położonych na terenie rodzinnych ogrodów działkowych basenów o powierzchni nie większej niż 15 m2 i oczek wodnych o powierzchni nie większej niż 10 m2 i o głębokości nie większej niż 1 m;

– bezodpływowych zbiorników na wody opadowe lub roztopowe o łącznej pojemności nie większej niż 5 m3.

Pozytywnie należy ocenić projektowana zmianę art. 35 ust. 6 prawa budowlanego, w którym  znajduje się regulacja, zgodnie z którą w przypadku, w jakim organ administracji architektoniczno-budowlanej nie wyda decyzji w sprawie pozwolenia na budowę w określonym terminie, organ wyższego stopnia wymierza mu karę finansową. Nowelizacja przewiduje dodanie na końcu tego przepisu zapisu wprost stanowiącego, że wymienione w nim terminy nie stanowią terminów załatwienia sprawy. Zmiana ta wyeliminuje niekorzystną z punktu widzenia inwestorów interpretacją normy zawartej w art. 35 ust. 6 ustawy, jako wyznaczającej terminy załatwienia sprawy administracyjnej. Norma ta wprowadzona została zaś pierwotnie nie po to, by wydłużyć czas załatwienia sprawy wynikający z kodeksu postępowania administracyjnego, a po to, by sankcjonować zwłokę w jej załatwieniu.

Nowelizacja przewiduje także zmianę granicy czasowej, po której nie będzie można wystąpić o wydanie dziennika budowy w postaci papierowej, z 31 grudnia 2029 r. na 31 grudnia 2034 r. Do takiej samej daty (z terminu 31 grudnia 2026 r.) zmieniona ma zostać granica czasowa, po której właściciele i zarządcy, którzy prowadzą książkę obiektu budowlanego w postaci papierowej, będą obowiązani założyć książkę w postaci elektronicznej.

Nowelizacja przewiduje także dwie istotne zmiany dotyczące przypadku robót budowlanych prowadzonych w sposób istotnie odbiegający od ustaleń i warunków określonych w decyzji o pozwoleniu na budowę, projekcie zagospodarowania działki lub terenu lub projekcie architektoniczno-budowlanym. Po pierwsze wprowadza przepis (art. 51a), który w trakcie prowadzenia robót pozwalać będzie organowi nadzoru budowlanego, przed wszczęciem procedury związanej z wtrzymaniem robót budowalnych, pouczyć inwestora o konieczności doprowadzenia robót budowlanych do stanu zgodnego z projektem lub pozwoleniem na budowę w terminie 60 dni i, po pozytywnym wyniku weryfikacji wykonania zaleceń, nie wszczynać procedury związanej z wtrzymaniem robót. Po drugie projektowany ust. 6 w art. 50 ma pozwalać ma na stosowanie uproszczonego postępowania legalizacyjnego w przypadku takich robót, jeżeli od ich zakończenia upłynęło co najmniej 10 lat.

Znowelizowany ma być także przepis art. 56 ust. 1 dotyczący tzw. stanowiska odbiorowego Państwowej Straży Pożarnej oraz Państwowej Inspekcji Sanitarnej, poprzez doprecyzowanie, ze inwestor zobowiązany do uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie musi zwrócić się o takie stanowisko tylko wtedy, gdy projekt zagospodarowania działki lub terenu, projekt architektoniczno-budowlany lub projekt techniczny, wymagał uzgodnienia pod względem ochrony przeciwpożarowej lub higieniczno-sanitarnej. Zmieniony przepis precyzuje też zakres opinii tych organów, wskazując, że zajmują one stanowisko w sprawie zgodności wykonania obiektu budowlanego z projektem budowlanym w zakresie wymagań higienicznych i zdrowotnych w przypadku Państwowej Inspekcji Sanitarnej i w zakresie ochrony przeciwpożarowej w przypadku Państwowej Straży Pożarnej. W praktyce opinie tych organów często odnoszą się do kwestii, które uprzednio nie były przedmiotem uzgodnień lub częściowo- odmiennie niż wcześniej odnoszą się do uzgodnionych uprzednio kwestii. Przytoczone doprecyzowanie może okazać się niewystarczającym do wyeliminowania tego stanowiska.

Zmieniony ma zostać także przepis art. 91a prawa budowlanego, który w zakresie w jakim przewidywał karę grzywny za użytkowanie obiektu budowlanego niezgodnie z przepisami utracił moc z dniem 12 lutego 2021 r. na podstawie wyroku Trybunału Konstytucyjnego z dnia 9 lutego 2021 r., sygn. akt P 15/17, z powodu jego niejasności i niejednoznaczności. Przytoczony zwrot zastąpić ma użytkowanie obiektu w sposób zgodny z jego przeznaczeniem i wymaganiami ochrony środowiska i niespełnienie obowiązku zapewnienia bezpiecznego użytkowania obiektu budowlanego – wbrew przepisowi art. 61.

Projektowane przepisy przejściowe zakładają, poza kilkoma wyjątkami, stosowanie prawa budowalnego w brzmieniu zmienionym opisaną tu nowelizacją także w sprawach wszczętych i niezakończonych przed wejściem tej nowelizacji w życie. W uzasadnieniu do ustawy wskazano, że nowelizacja ma charakter deregulacyjny, co pozwala na jej stosowanie także w takich wypadkach. Poza tym ma to zapobiec gorszemu traktowaniu inwestorów będących stronami postępowań wszczętych wcześniej.

Głównym celem planowanej nowelizacji jest wobec powyższego uproszczenie i przyspieszenie niektórych aspektów procesu inwestycyjnego. Przy okazji ma ona uporządkować definicje i doprecyzować wybrane przepisy. Większość projektowanych zmian można ocenić pozytywnie. W stosunku do niektórych, jak zmiana art. 56 ust. 1, może okazać się, że w praktyce niewiele zmienią.

Urszula Makówka

Urszula Makówka

Radca Prawny

 

Email: kancelaria@turcza.com.pl
Telefon: +48 61 666 37 60

Mec. Urszula Makówka specjalizuje się w sprawach związanych z procesem inwestycyjnym i obrotem nieruchomościami, zajmuje się także prawem kontraktowym i doradztwem prawnym podmiotom gospodarczym w zakresie ich bieżącej działalności.

Kontakt

Pytania? Z chęcią pomożemy!

Biuro

ul. Grochowska 56
60 – 347 Poznań

Dostępność

Pon-Pt 8:00-17:00

Telefon

+48 61 666 37 60

E-mail

kancelaria@turcza.com.pl

Formularz kontaktowy