ul. Grochowska 56, Poznań

Opłata planistyczna (część 1)

maj 15, 2019

Jednym ze skutków uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego może być wzrost wartości nieruchomości. Wówczas, w przypadku dokonania sprzedaży nieruchomości przed upływem 5 lat od zmiany lub uchwalenia miejscowego planu może dojść do wydania decyzji w przedmiocie naliczenia opłaty planistycznej. Naliczenie opłaty planistycznej reguluje art. 36 ust. 4 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, zgodnie z którym jeżeli w związku z uchwaleniem planu miejscowego albo jego zmianą wartość nieruchomości wzrosła a właściciel lub użytkownik wieczysty zbywa tę nieruchomość, wójt, burmistrz albo prezydent miasta pobiera jednorazową opłatę ustaloną w tym planie, określoną w stosunku procentowym do wzrostu wartości nieruchomości.

Procedura ustalenia opłaty planistycznej

Opłata ta jest dochodem własnym gminy. Wysokość opłaty nie może być wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Procedura ustalania wysokości opłaty planistycznej wygląda w ten sposób, że na podstawie art. 37 ust. 5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym notariusz, w terminie 7 dni od dnia sporządzenia umowy, której przedmiotem jest zbycie nieruchomości, w formie aktu notarialnego, jest zobowiązany przesłać wójtowi, burmistrzowi albo prezydentowi miasta wypis z tego aktu. Następnie na podstawie art. 37. ust 6 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, wójt, burmistrz albo prezydent miasta ustala opłatę planistyczną w drodze decyzji administracyjnej, bezzwłocznie po otrzymaniu wypisu z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości objętej planem. W tym miejscu należy zaznaczyć, że organ wydający decyzję nie jest związany ceną nieruchomości wskazaną w akcie notarialnym a ustalenia wysokości opłaty planistycznej dokonuje na podstawie rynkowej wartości nieruchomości.

Kto dokonuje wyceny nieruchomości

Organ administracji nie jest jednak uprawniony do samodzielnego sporządzania wyceny i określania wartości nieruchomości, albowiem nie dysponuje wiadomościami specjalnymi, nadto zgodnie z art. 37 ust. 12 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w odniesieniu do zasad określania wartości nieruchomości oraz zasad określania skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych, a także w odniesieniu do osób uprawnionych do określania tych wartości i skutków finansowych stosuje się przepisy ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami. Z uwagi na fakt, że do naliczenia opłaty planistycznej konieczne jest obliczenie wartości nieruchomości, na podstawie art. 7 Ustawy o gospodarce nieruchomościami, wartość tą obliczają rzeczoznawcy majątkowi.

Przyjęcie cen i zakres wyceny

Podstawową definicję wartości nieruchomości (ceny) reguluje z kolei art. 151 (ust. 1 – wartość rynkowa nieruchomości) ustawy o gospodarce nieruchomościami, zgodnie z którym wartość rynkową nieruchomości stanowi szacunkowa kwota, jaką w dniu wyceny można uzyskać za nieruchomość w transakcji sprzedaży zawieranej na warunkach rynkowych pomiędzy kupującym a sprzedającym, którzy mają stanowczy zamiar zawarcia umowy, działają z rozeznaniem i postępują rozważnie oraz nie znajdują się w sytuacji przymusowej. Wobec powyższego należy przyjąć, że ceny nieruchomości przyjęte do wyceny powinny opierać się na obiektywnej zmianie wartości nieruchomości, a nie powinny być oceniane na podstawie ceny ustalonej przez strony w umowie sprzedaży. Różnica wartości nieruchomości ustalana dla potrzeb naliczenia renty planistycznej dotyczy zmiany wartości spowodowanej faktem uchwalania lub zmiany planu miejscowego. Określenie wartości cen nieruchomości dokonuje się na podstawie cen rynkowych a nie na podstawie samej ceny zawartej w umowie sprzedaży. Ponadto – co do zasady – niezależnie czy zbywamy całą nieruchomość czy tylko jej część, wartość przed i po uchwaleniu planu dotyczy wzrostu ceny całej nieruchomości. Jeżeli dokonujemy zbycia tylko części nieruchomości, to cenę należy we właściwy sposób wyliczyć i tak w odniesieniu do ceny całej nieruchomości.

O możliwości ustalenia opłaty planistycznej na wniosek właściciela nieruchomości, sposobie ustalania opłaty oraz odwołaniu od wydanej decyzji przeczytacie Państwo w części 2.

Autor:

Kamil Radecki

Kamil Radecki

Aplikant radcowski

Email: k.radecki@turcza.com.pl Telefon: +48 61 666 37 60

Apl. Kamil Radecki zajmuje się bieżącą obsługą prawną podmiotów gospodarczych, w szczególności w zakresie: prawa cywilnego, prawa gospodarczego oraz umów handlowych, zabezpieczania i egzekucji wierzytelności.

PRZECZYTAJ INNE WPISY

Nowe zasady dla fotowoltaiki do 500 kW – co zmienia się w Prawie budowlanym?

Przyczepy gastronomiczne a Prawo budowlane – sprawdź, kiedy wymagane jest pozwolenie lub zgłoszenie. Czy Twoja działalność jest zgodna z przepisami? Dowiedz się więcej!

Portal „DOM”, czyli projekt kolejnej nowelizacji ustawy deweloperskiej

Ponownie ruszyły prace rządowe nad kolejną nowelizacją ustawy o ochronie praw nabywcy lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego oraz Deweloperskim Funduszu Gwarancyjnym. Celem tej nowelizacji jest stworzenie podstawy prawnej działania Portalu Danych o Obrocie Mieszkaniami.

Budowa domu bez pozwolenia na budowę

Przyczepy gastronomiczne a Prawo budowlane – sprawdź, kiedy wymagane jest pozwolenie lub zgłoszenie. Czy Twoja działalność jest zgodna z przepisami? Dowiedz się więcej!

Kolejna nowelizacja prawa budowalnego – co zakładają planowane zmiany?

Przyczepy gastronomiczne a Prawo budowlane – sprawdź, kiedy wymagane jest pozwolenie lub zgłoszenie. Czy Twoja działalność jest zgodna z przepisami? Dowiedz się więcej!

Rząd przedłuża termin na przygotowanie planów ogólnych – samorządy zyskają czas do 30 czerwca 2026 r.

Przyczepy gastronomiczne a Prawo budowlane – sprawdź, kiedy wymagane jest pozwolenie lub zgłoszenie. Czy Twoja działalność jest zgodna z przepisami? Dowiedz się więcej!

Ustawa o jawności cen mieszkań – nowe obowiązki deweloperów

Czy wiesz, że Twoje pozwolenie na budowę może zostać unieważnione nawet po latach? Przeczytaj, w jakich sytuacjach organ administracyjny może stwierdzić jego nieważność i jakie to ma konsekwencje.

Nabywanie nieruchomości inwestycyjnych przez cudzoziemców – co warto wiedzieć przed transakcją?

Czy wiesz, że Twoje pozwolenie na budowę może zostać unieważnione nawet po latach? Przeczytaj, w jakich sytuacjach organ administracyjny może stwierdzić jego nieważność i jakie to ma konsekwencje.

Przyczepy gastronomiczne w przestrzeni publicznej – kiedy stosujemy Prawo budowlane?

Przyczepy gastronomiczne a Prawo budowlane – sprawdź, kiedy wymagane jest pozwolenie lub zgłoszenie. Czy Twoja działalność jest zgodna z przepisami? Dowiedz się więcej!

Warunki zabudowy po nowemu – rewolucja w prawie budowlanym w 2026 roku

Decyzja o warunkach zabudowy to kluczowy dokument umożliwiający realizację inwestycji na terenach nieobjętych planem miejscowym. Jednak od 1 stycznia 2026 roku procedura jej uzyskania przejdzie znaczącą transformację. Skrócenie ważności decyzji do 5 lat, zastąpienie...

Stwierdzenie nieważności decyzji o pozwoleniu na budowę

Czy wiesz, że Twoje pozwolenie na budowę może zostać unieważnione nawet po latach? Przeczytaj, w jakich sytuacjach organ administracyjny może stwierdzić jego nieważność i jakie to ma konsekwencje.

Kontakt

Formularz

Zgoda #1

Zgoda #2

3 + 14 =

Administratorem danych osobowych jest Kancelaria Radców Prawnych Marek Turcza z siedzibą w Poznaniu (60-278), ul. Palacza 144, REGON: 120119490, NIP: 9451892838. Informacje w przedmiocie warunków i zasad ochrony danych osobowych znajdują się na stronie https://turcza.com.pl/odo/.

Palacza Office Center | ul. Palacza 144, 60-278 Poznań

+48 61 666 37 60

kancelaria@turcza.com.pl